Ce este SEO-ul? De ce avem nevoie de el? Cum putem face SEO?

De catre
Publicat in
18 iulie 2022
4 min
Ce este SEO-ul? De ce avem nevoie de el? Cum putem face SEO?

SEO sau Search Engine Optimization este un proces complex prin care putem optimiza un website în așa fel încât acesta să câștige mai multă vizibilitate pe paginile de rezultate ale motoarelor de căutare. Optimizarea implică în mod automat crearea unui conținut de înaltă calitate, plin de informații valoroase pentru potențialii săi cititori, dar care respectă și anumite reguli impuse de motoarele de căutare website-urilor care se doresc indexate în cadrul acestora.

A optimiza un website presupune foarte multe lucruri, începând cu îmbunătățirea ratei de clickthrough și continuând cu creșterea vitezei și alte elemente care îți pot face website-ul să pară mai potent din punctul de vedere al motoarelor de căutare.

Obiectivul principal al oricărui posesor de website care investește în servicii SEO este creșterea popularității afacerii sale în mediul online și găsirea unor noi clienți care să investească în serviciile sau produsele oferite de compania sa.

Ce înseamnă SEO? Definiție și semnficație

SEO este prescurtarea de la Search Engine Optimization - o strategie de marketing folosită la scară largă, în toată lumea, deja de mai bine de un deceniu, pentru îmbunătățirea vizibilității website-urilor pe internet. Un website bine optimizat se indexează mai rapid și câștigă locuri mai bune în paginile de rezultate ale motoarelor de căutare denumite și SERP. Ca proces, SEO-ul este foarte complex și presupune îmbunătățirea cantității, dar și a calității traficului unui website care are ca sursă diferite motoare de căutare. Cu cât traficul de care beneficiezi are o calitate mai bună, cu atât ai șanse mai mari să obții venituri mai generoase.

Există nenumărate tehnici la care poate apela un specialist SEO pentru a îmbunătăți vizibilitatea unui website, dar toate acestea se încadrează într-una din următoarele două categorii de optimizare:

- on-page

- off-page

Optimizarea on-page presupune modificarea conținutului unui website astfel încât acesta să prezinte mai mult interes atât pentru motoarele de căutare, cât și pentru potențialii cititori, iar optimizarea off-page se referă în general la creșterea numărului de link-uri de pe alte website-uri către website-ul respectiv și a calității lor, în vederea câștigului de autoritate.

Ce efecte produce SEO-ul asupra unui website?

Modul în care funcționează SEO-ul nu este foarte greu de înțeles. Pe scurt, prin realizarea anumitor modificări la nivelul unui website și prin promovarea acestuia pe alte website-uri sau pe platformele sociale, website-ul în cauză devine mai atractiv pentru motoarele de căutare și acestea la rândul lor îl scot în evidență în fața altor website-uri, pentru a fi mai ușor de găsit de potențialii săi clienți.

Pentru o mai bună înțelegere a conceptului de SEO, este important să spunem și câteva lucruri despre modul de funcționare al motoarelor de căutare. În principiu, acestea se bazează pe trei funcții de bază:

- accesare cu crawlere: căutarea și descărcarea tuturor elementelor pe care le conține fiecare website care este live pe internet;

- indexare: stocarea și organizarea conținutului descoperit prin procesul de crawling pentru care cuprind conținutul respectiv să poată apărea în rezultatele interogărilor efectuate pe motoarele de căutare;

- clasare sau ranking: ordonarea într-un top a elementelor de conținut care răspund cel mai bine la interogările efectuate de către utilizatorii motoarelor de căutare, ordonare care se face de la cel mai relevant rezultat la cel mai puțin relevant.

Care sunt cele mai importante elemente ale unei campanii de SEO?

Pentru a realiza o campanie SEO de succes, trebuie să ai în vedere următoarele elemente absolut esențiale:

- înțelegerea industriei din care face parte website-ul optimizat;

- identificarea și înțelegerea publicului țintă;

- descoperirea celor mai relevante cuvinte cheie;

- identificarea intenției utilizatorului;

- UX/UI;

- disponibilitatea pentru crawling;

- indexabilitatea;

- elementele tehnice ale SEO-ului;

- îmbunătățirea conținutului;

- creșterea numărului și calității link-urilor.

Există foarte multe lucruri pe care te poți axa atunci când inițiezi o campanie SEO, ca de exemplu: brandingul sau creșterea ratei de conversie, dar acestea sunt doar niște elemente complementare și nu un scop în sine al SEO-ului, motiv pentru care nu le considerăm o parte integrantă a acestuia.

De câte tipuri este SEO-ul?

Putem clasifica modurile de efectuare a SEO-ului în funcție de mediul în care te aștepți să obții performanțe cu website-ul pe care îl optimizezi. Astfel, putem descoperi șase mari categorii de SEO:

Optimizare website (SEO clasic, de bază)

SEO-ul clasic se referă la metodele clasice prin care poate fi optimizat un website pentru a câștiga mai multă vizibilitatea pe motoarele de căutare. Scopul principal al acestui tip de SEO este obținerea unui trafic organic mai bun, atât din căutările obișnuite de pe Google, cât și de pe oricare alte motoare de căutare.

Local SEO

Așa cum îi spune și numele, SEO-ul local se referă la optimizarea unui website astfel încât el să câștige mai multă vizibilitate pe internet în momentul în care un utilizator al motoarelor de căutare caută un anumit tip de business într-o zonă specifică. Primul și probabil cel mai important pas pentru acest tip de SEO este listarea afacerii pe Google Maps într-un mod corect, iar al doilea reprezintă crearea unui profil Google Business unde poți adăuga și fotografii, videoclipuri sau diferite informații cât mai detaliate cu privire la afacerea pe care o deții.

Importanța creării unui conținut cât mai relevant și mai atractiv rămâne aceeași ca și în cazul SEO-ului clasic. De fapt, nici nu putem vorbi despre SEO dacă nu ne referim în mod expres și la compunerea unui conținut mai atractiv și mai valoros din punct de vedere informațional. În acest sens, proprietarii de website-uri pot crea articole informaționale, precum și grafice sau infografice care să ilustreze mai bine informațiile prezentate. De asemenea, SEO-ul local se bazează și pe identificarea și utilizarea în titluri, subtitluri și meta descrieri a cuvintelor cheie locale.

SEO Internațional

Website-urile internaționale, destinate unui public care depășește granițele unei singure țări, dar și website-urile cu versiuni în mai multe limbi se lovesc de un mare obstacol: traducerea. Oricât de bine tradus ar fi textul unui website, în noua sa formă el nu reușește să obțină nici pe departe performanțele pe care le obținea în forma originală. Acest lucru se întâmplă deoarece în fiecare limbă trebuie folosite alte cuvinte cheie - relevante pentru limba respectivă, paginile de rezultate ale motoarelor de căutare au o structură specifică, iar competiția este diferită de la țară la țară și astfel, atunci când faci SEO internațional, trebuie să ții cont de toate aceste lucruri.

SEO pentru Ecommerce

La prima vedere, magazinele online sunt niște website-uri ca oricare altele, dar dacă le analizăm mai atent, observăm că ele au o serie de particularități care ne obligă să adoptăm o abordare unică atunci când le optimizăm. În primul rând, magazinele online întâmpină o problemă majoră cu care alte tipuri de website-uri nu se confruntă aproape niciodată dacă au fost optimizate bine de la început. Este vorba de canibalizarea cuvintelor cheie întrucât cele mai multe produse ale unui magazin online au denumiri similare. De asemenea, magazinele online au și un volum foarte mare de pagini care apar sau care dispar într-un interval relativ scurt de timp, iar acest lucru ridică probleme atunci când vine vorba de indexare și crawlabilitate.

SEO pentru videoclipuri

Există multe platforme sociale pe care poți posta conținut video, iar dacă ne gândim că majoritatea acestora funcționează ca niște motoare de căutare veritabile, atunci nu este deloc greșit să considerăm și acest tip de optimizare o categorie aparte de SEO. Imaginile pe care le conține un videoclip nu sunt evaluate de niciun motor de căutare așa cum se întâmplă în cazul textelor și atunci singurul mod de a optimiza corect un videoclip este prin compunerea unui titlu și a unei descrieri cât mai reprezentative și alegerea unor etichete relevante. Bineînțeles, toate aceste lucruri trebuie realizate doar după căutarea celor mai bune cuvinte cheie pentru videoclipul respectiv.

Interesant în ceea ce privește optimizarea conținutului de pe YouTube de exemplu, este și faptul că mai multă vizibilitate pe această platformă vine la pachet și cu oportunitatea de a apărea foarte sus în topul rezultatelor de pe Google, lucru destul de dificil atunci când vine vorba despre website-urile obișnuite, întrucât 99% din ele nu beneficiază de autoritatea pe care o are YouTube.

Managementul reputației online

Foarte multe companii investesc în SEO și pentru consolidarea reputației lor în mediul online. Chiar și o singură recenzie negativă poate afecta enorm volumul de vânzări al unei companii precum și succesul ei pe viitor. De aceea, consolidarea reputației în mediul online ar trebui să reprezinte o prioritate pentru toți cei care conduc un business.

Managementul reputației online prescurtat și ORM este un proces complex de monitorizare, gestionare și protecția a reputației unei afaceri sau a unei anumite persoane în mediul virtual. Consolidarea reputației pe internet se poate face prin diferite tehnici, iar una din cele mai cunoscute și eficiente este chiar optimizarea pentru motoarele de căutare, ceea ce numim în ziua de azi SEO.

Prin managementul reputației online se înțelege consolidarea poziției unei companii sau a unui brand pe piață, precum și creșterea volumului de mențiuni pozitive despre aceasta, care să echilibreze balanța în favoarea entității care investește în acest tip de optimizare.

Cum și de unde se pot învăța cele mai bune practici SEO?

Există foarte multe lucruri pe care poți să le faci pentru a învăța SEO. De exemplu, poți citi articole, viziona videoclipuri, participa la cursuri și ateliere și bineînțeles, poți asculta podcasturi ca acesta realizat de Oblyo Digital Agency.

De asemenea, un mod foarte bun de a învăța SEO este prin experimentarea diferitelor tehnici direct pe propriul website testând și analizând diverse metode și stabilind la final ce funcționează cel mai bine. În acest caz însă, ar fi bine să dispui de un website pe care poți face teste și încercări după bunul plac deoarece există și șansa ca ceea ce pui în practică să nu funcționeze sau chiar să-ți afecteze în mod negativ website-ul și să fie nevoie s-o iei de la capăt.

Nu există o rețetă unică prin care oricine poate deveni expert SEO. La unele persoane funcționează mai bine anumite tehnici, la altele altele și evident există și persoane care orice ar încerca nu reușesc să descifreze misterele SEO-ului.

În ceea ce privește sursele de informare pentru a te specializa în SEO, lucrurile se complică puțin.

Din cauză că Google nu dezvăluie niciodată formula de calcul după care evaluează relevanța fiecărui website în parte, atunci fiecare articol scris vreodată despre SEO nu reprezintă decât o părere a unui profesionist în astfel practici și nu adevărul absolut. Și așa cum există unii constructori mai talentați decât alții sau unii medici care se pricep mai bine decât alții, la fel există și profesioniști SEO care reușesc să pună punctul pe i în tot ceea ce spun despre optimizare și profesioniști care se învârt în jurul unui subiect fără însă a spune nimic concret. De aceea, tu ca învățăcel, ești dator să citești cât mai mult și să te informezi din mai multe surse, cel puțin la început până înveți cum să le deosebești pe cele excelente de cele mediocre.

De ce este important SEO-ul pentru website-ul tău?

Trăim într-o lume foarte competitivă. În ziua de azi este imposibil să te mai remarci în lumea business-ului doar pentru că ești bun, fără să investești în promovare. Și dacă ne gândim că SEO-ul ajută la îmbunătățirea vizibilității în mediul online, atunci da, putem spune că el este o formă de promovare.

Pe de altă parte, SEO-ul este costisitor, consumă foarte mult timp și prezintă diferite riscuri pe care orice afacere care dorește să se afirme pe internet trebuie să și le asume.

Dar epoca în care trăim ne obligă pe toți să investim în SEO dacă dorim să ne creștem șansele de succes ca oameni de afaceri. Așa cum am spus și mai devreme, SEO-ul este important pentru că ajută articolele website-ului tău să câștige poziții mai bune în SERP iar acest lucru înseamnă că tot mai mulți oameni le vor vedea și vor ajunge să interacționeze cu ele, eventual cumpărând și ceea ce promovează. De asemenea, SEO-ul ajută business-urile, indiferent de specificul lor, să pășească în fața competitorilor și să se afirme prin unicitatea și originalitatea de care dau dovadă.

Etica în domeniul SEO

Este greu de spus care practici SEO sunt 100% etice și care nu. Din punctul de vedere al multor oameni, SEO-ul nu este altceva decât o metodă de manipulare a motoarelor de căutare și astfel, nicio practică SEO nu poate fi considerată câtuși de puțin etică.

Pe de altă parte, dacă ne gândim că SEO înseamnă și îmbunătățirea conținutului postat pe internet de către un business prin oferirea unui volum mai mare de informații relevante, atunci putem privi SEO-un ca pe un serviciu gratuit și util pe care afacerile și brandurile îl oferă clienților lor și nimic din acest scenariu nu poate fi considerat neetic.

La urma urmei, să muncești ca să devii mai bun, mai ales în condițiile în care nu rănești pe nimeni nici fizic și nici verbal, nu este ceva de lăudat?

Dacă învățăm să privim produsele și serviciile în care investim ca un tot, gândindu-ne și la informațiile oferite de fiecare companie și brand în parte cu privire la modul lor de utilizare și la caracteristicile lor specifice - lucruri care se promovează online prin intermediul SEO-ului, atunci nu vom putea spune niciodată că din cauza optimizării un produs sau un serviciu de o calitate inferioară a ajuns să se vândă mai bine decât altul de o calitate superioară, pentru că optimizarea face și ea parte din concept și contribuie la creșterea calității.

Care este diferența dintre SEO și SEM?

Dacă SEO înseamnă Search Engine Optimization, atunci SEM vine de la Search Engine Marketing și împreună cu tehnicile Pay Per Click reprezintă un subiect greu de trecut cu vederea atunci când vine vorba de optimizare. În legătură cu aceste două concepte, cei mai mulți specialiști în optimizare consideră că este vorba de două lucruri total diferite și că nu este corect să considerăm SEO-ul ca parte din SEM și nici invers.

Și dacă ne gândim la traficul pe care îl generează SEO-ul și SEM-ul atunci suntem nevoiți să le dăm perfectă dreptate celor care separă total cele două concepte. În timp ce SEO-ul se efectuează pentru a obține mai mult trafic organic, SEM-ul are ca principal obiectiv creșterea tarficului plătit. Pe de altă parte, ambele concepte au ca sursă comună de trafic paginile de rezultate ale motoarelor de căutare.

Ce este de fapt SEM-ul?

Pe scurt, SEM-ul se referă la publicitatea plătită. Prin practicile SEM obții trafic poziționându-te în paginile de rezultate ale motoarelor de căutare în rândul rezultatelor plătite. Practic, dai niște bani pentru ca articolele, paginile sau produsele tale să apară cât mai sus.

La prima vedere, SEM-ul presupune ceva mai mult efort financiar decât SEO-ul, dar dacă ne gândim că acesta produce doar efecte imediate, în timp ce SEO-ul pe termen lung, rămâne la latitudinea fiecărei companii care din cele două practici este mai eficientă pentru ea.

SEO versus SEM

Luate la bani mărunți și comparate, putem spune despre SEO și SEM următoarele lucruri:

- SEO-ul nu are finalitate deoarece este o practică ce trebuie aplicată pe termen lung, în concordanță cu schimbările survenite la nivelul motoarelor de căutare în timp ce SEM-ul se limitează la campanii desfășurate doar pe parcursul unor anumite perioade de timp;

- SEO-ul este un tip de optimizare care trebuie efectuat la nivelul întregului website, în timp ce SEM-ul are ca scop direcționarea audienței doar către o anumită pagină, prin mesaje scurte și cu un impact puternic;

- SEO-ul necesită foarte mult timp până în momentul în care poți evalua concret performanțele sale, în timp ce la SEM poți judeca în timp real cât de eficientă este fiecare campanie în parte.

În linii mari, acestea ar fi principalele diferențe dintre SEO și SEM. Dar ambele fiind niște forme de optimizare, au bineînțeles și câteva lucruri în comun. De exemplu:

- atât SEO-ul cât și SEM-ul cesc performanțele unui website și îl ajută să obțină mai mult trafic;

- ambele forme de optimizare contribuie la creșterea vizibilității pe paginile de rezultate ale motoarelor de căutare;

- un proprietar responsabil de website ar trebui să ia în considerare utilizarea ambelor forme de optimizare dacă dorește rezultate atât pe termen scurt cât și pe termen lung;

- nu poți să faci nici SEO și nici SEM dacă nu cunoști care este publicul țintă al unui website;

- ca să obții cele mai bune rezultate, este nevoie să testezi diferite metode și să înveți din greșeli deoarece atât la SEO, cât și la SEM rar merg toate ca pe roate din prima;

- și SEO și SEM se bazează pe utilizarea unor anumite cuvinte cheie care trebuie descoperite în prealabil.

Când e bine să utilizezi SEO și când SEM?

Pentru că sunt două metode diferite de optimizare a unui website, SEO și SEM pot fi utilizate concomitent pentru a obține o vizibilitate cât mai bună în paginile de rezultate ale motoarelor de căutare. Cu SEO poți îmbunătăți poziția website-ului tău în rândul rezultatelor organice afișate pe paginile de rezultate ale motoarelor de căutare, iar cu SEM poți îmbunătăți poziția website-ului tău în rândul rezultatelor plătite.

Oricât de bine te-ai pricepe la una din metode, nu poți obține cu ea rezultatele pe care ți le oferă cealaltă și nici invers. De aceea, dacă vrei să obții vizibilitate și pe termen scurt, dar și și pe termen lung, atunci trebuie să-ți împarți eforturile și să investești egal în amândouă practici.

În schimb, poate fi destul de costisitor să investești permanent în ambele tipuri de optimizare și de aceea, o abordare bună ar fi să plusezi mai mult în tehnicile de creștere a vizibilității online în rândul rezultatelor plătite când abia ți-ai demarat afacerea și cu timpul, pe măsură ce articolele tale foarte bine optimizate încep să apară cât mai sus în rândul rezultatelor organice, să-ți direcționezi eforturile către aceste tehnici de optimizare.

De asemenea, te mai poți orienta și în funcție de specificul activității tale. Dacă de exemplu vrei să vinzi un produs realizat într-o serie limitată, atunci nu are rost să investești în SEO ca să câștigi vizibilitate pe termen lung pentru că îți va lua mult timp până ce vei ajunge cu adevărat să vinzi, ci e mai bine să investești în SEM ca să-l vinzi imediat și să treci apoi la următorul proiect. În schimb, dacă e vorba de un produs pe care îl fabrici constant și vrei să-l comercializezi mereu, atunci este mai indicat să investești în promovarea de tip SEO pentru ca el să apară mereu în rândul rezultatelor organice într-un loc cât mai vizibil.

Care sunt principiile de funcționare ale motorului de căutare Google?

Google are la bază un sistem foarte complex și pe deasupra, niciunul din factorii care stau la baza algoritmului de calcul al ranking-ului din SERP nu este de domeniul public. Cu toate acestea, analizând fiecare informație din comunicatele reprezentanților acestei companii am reușit să extragem o suită de factori pe care credem că Google mizează atunci când evaluează fiecare pagină de pe internet în parte.

Hai să vedem care sunt cei mai utilizați termeni de specialitate când vine vorba despre Google și ce înseamnă fiecare dintre ei, precum și care este rolul pe care îl joacă fiecare în procesul de optimizare.

#1 Crawling și indexing

Presupunem că atunci când motoarele de căutare accesează diferite website-uri cu ajutorul roboților lor, o fac pentru a analiza codul și conținutul acestora în vederea indexării.

Indexarea conținutului sau a unor fragmente din conținutul unei pagini se realizează pe baza unor algoritmi de sistem care verifică în primul rând calitatea paginii și apoi decid cât de necesară este ea din punctul de vedere al potențialilor cititori.

Procesul de indexare a unei pagini web se poate influența prin gestionarea adreselor URL. Acestea joacă un rol foarte important în indexare întrucât în lipsa lor, motoarele de căutare nu pot prezenta informațiile unui website în paginile lor de căutări.

Pe de altă parte, în ceea ce privește relevanța unei pagini, considerăm că atât Google cât și celelalte motoare de căutare iau în calcul un număr foarte mare de elemente care includ și informațiile din conținutul paginii, dar și viteza sa de încărcare și alte caracteristici care o definesc.

#2 Ranking în SERP

Dacă efectuezi o interogare pe Google sau pe oricare alt motor de căutare, ți se oferă o listă de rezultate care răspund cât mai bine la întrebarea pusă de tine. Această listă se numește SERP - Search Engine Results Page sau pagină cu rezultate ale motorului de căutare.

Cu cât reușești să obții un loc mai sus în SERP cu paginile website-ului tău, cu atât câștigi mai multă vizibilitate pentru că, așa cum probabil ți-ai dat seama deja, cei mai mulți utilizatori ai motoarelor de căutare accesează mai des rezultatele care apar mai sus în SERP decât cele care ocupă locuri inferioare.

Pentru a obține un loc cât mai bun SERP însă, trebuie să respecți multe condiții, pe care atât noi, cât și toți ceilalți specialiști SEO nu putem decât să le intuim întrucât Google nu dezvăluie nimic despre ele, cu excepția conținutului despre care spune că trebuie să fie cât mai bine realizat și cât mai valoros pentru cititorii tăi.

De aceea, mai ales dacă nu ai experiență în domeniul SEO și nu știi de unde să începi cu optimizarea, te poți concentra pe crearea unui conținut cât mai calitativ și cu siguranță vei avea parte de rezultate bune.

#3 Algortimul Google

Să nu te sperii dacă nu înțelegi ce înseamnă algoritmul Google deoarece nimeni nu se poate lăuda cu așa ceva. Algoritmul Google este un mister și tocmai datorită acestui fapt s-a creat în jurul lui toată această știință legată de optimizare. Dacă am știi exact ce trebuie să facem pentru a fi primii pe Google atunci lucrurile ar fi mult mai simple sau… poate nu pentru că la fel ca noi ar proceda și competiția și ne-am învârti într-un cerc vicios în care fiecare dintre noi ar avea maxim 5 minute de faimă și apoi website-urile noastre s-ar pierde în abis.

Se spune despre algoritmul Google că se bazează pe un număr de peste 200 de factori de clasare care includ atât aspecte tehnice cu privire la modul de funcționare al unui website, cât și aspecte care vizează calitatea acestuia. Pe de altă parte, cu toate că Google încearcă să păstreze totul secret, este evident că pe lângă conținut, un alt factor foarte important pentru a obține un loc bun în SERP este numărul de backlink-uri pe care le are o pagină. Se vorbește foarte mult despre backlink-uri, noi ne-am dat seama din propria experiență că ajută mult, așa că ar fi cel puțin ciudat să ne înșelăm toți specialiștii SEO care cred în importanța backlink-urilor.

De asemenea, suntem gata să mizăm oricând și pe autoritatea unui website sau experiența pe care utilizatorii motoarelor de căutare o au atunci când vizitează paginile acestuia. Este imposibil să nu conteze autoritatea și de asemenea, cât de bine ești tratat atunci când vizitezi un website.

#4 Actualizările de algoritm

Încă un lucru care sperie pe toată lumea care face optimizare este ideea de actualizare. Pentru foarte mulți amatori ai practicilor SEO, dar și pentru unii specialiști, ideea de actualizare înseamnă a arunca tot ce e vechi la gunoi și a o lua din nou de la capăt, de la zero, fiind necesar să depună iar și iar un efort foarte consistent pentru a ajunge la nivelul pe care îl atinseseră la un moment dat.

Dar părerea noastră, așa cum am mai spus de nenumărate ori și în alte materiale pe care le-am realizat în trecut, este că niciun proprietar de website nu are niciun motiv să se teamă de nicio actualizare fie ea minoră sau majoră, atâta timp cât până la ea a făcut totul ca la carte și nu a încercat niciodată să ajungă în fața concurenței prin tehnici de optimizare neloiale.

La urma urmei, algoritmul Google se actualizează în fiecare zi, iar uneori chiar și de mai multe ori pe zi, și atunci, dacă toți ne-am speria de fiecare din aceste actualizări înseamnă că niciunul din noi nu ar mai putea face SEO . Până în prezent, conform statisticilor, se pare că au avut loc nu mai puțin de 218 modificări majore de algoritm din care 151 au fost confirmate și de diferiți reprezentanți ai companiei Google.

Ce înseamnă optimizare on-page?

Optimizarea on-page, sau pe pagină așa cum ar fi corect să ne exprimăm în limba română, este o practică de îmbunătățire a performanțelor pe care le obține un website prin îmbunătățirea calității conținutului și structurii acestuia. Optimizarea on-page include: optimizarea titlurilor, optimizarea meta-etichetelor, a imaginilor, a textelor ancoră pentru link-urile interne și a cuvintelor cheie. Această optimizare este foarte importantă din punct de vedere SEO deoarece accelerează viteza de indexare a unui website în cadrul motoarelor de căutare și asigură o clasificare corectă a conținutului acestuia pe baza cuvintelor cheie relevante alese pentru fiecare din paginile sale.

Pentru optimizarea on-page se pornește de la optimizarea etichetelor de titlu, a meta descrierilor, a subtitlurilor și a textelor alternative care definesc imaginile unui website. Cu cât optimizezi mai corect aceste elemente, cu atât creezi mai multe portițe de acces către website-ul tău și îl faci mai plăcut din punct de vedere tehnic pentru motoarele de căutare care te vor răsplăti cu locuri mai bune în SERP. Iar asta, știm cu toții că se traduce prin mai mult trafic organic și vizitatori cu un potențial mai mare de a investi în produsele sau serviciile pe care le optimizezi.

Tot aici trebuie să amintim și de efortul necesar pentru eliminarea sau reducerea numărului de erori din punct de vedere SEO, care îngreunează activitatea roboților motoarelor de căutare și îi împiedică să indexeze paginile website-ului tău. Aceste erori pot fi de tipul 404 sau 301, dar și elemente duplicate, pagini care nu au conținut sau care au un conținut nerelevant etc.

De asemenea, tot din punct de vedere tehnic, pentru o optimizare SEO on-page cât mai eficientă, orice specialist SEO ar trebui să lucreze la maximizarea vitezei de încărcare a paginilor pe terminalele mobile, dar și pe desktop-uri întrucât viteza influențează mult experiența utilizatorilor motoarelor de căutare, iar acest lucru contează mult pentru Google, exact așa cum și menționează în politica sa.

Și în final, în ceea ce privește optimizarea on-page, mai trebuie să vorbim și despre calitatea conținutului. Un conținut calitativ este acel conținut care are o anumită relevanță pentru publicul țintă al afacerii tale. Din perspectiva conținutului ar trebui să fii atent la:

  • relevanța cuvintelor cheie pe care le-ai folosit pentru fiecare pagină în parte;
  • relevanța topicurilor abordate în cadrul articolelor website-ului tău pentru industria din care face parte afacerea ta;
  • relevanța conținutului, la modul general, pentru clienții și potențialii clienți cărora le sunt adresate articolele.

Ca să crești calitatea conținutului website-ului tău trebuie să te pui în locul cititorilor și să te gândești ce ți-ar plăcea ție să găsești pe un website ca al tău. Apoi, după ce ai ales subiectele cele mai interesante și ai compus articolele pe care vrei să le postezi, să te asiguri că nu ai făcut greșeli gramaticale și ai abordat un limbaj potrivit pentru audiența ta.

De asemenea, pentru ca vizitatorii website-ului tău să se orienteze mai ușor atunci când îți accesează articolele, ar trebui să te asiguri că fiecare material conține link-uri interne relevante, dar și link-uri externe utile, către website-uri cu o autoritate foarte mare, fără să dai impresia că ai ales aceste link-uri într-un mod forțat.

Mai trebuie să incluzi de asemenea și materiale vizuale ca să faci ca articolele tale să fie cât mai atractive, dar și mai ușor de înțeles și, de asemenea, să nu uiți de metadescrieri și titluri pentru că acestea sunt de fapt singurele informații pe care le preiau motoarele de căutare în SERP și pe baza lor toți cei care efectuează interogări folosind cuvintele cheie alese de tine de decid dacă merită sau nu să-ți acceseze website-ul. Mare atenție din acest punct de vedere!

Și în final, în privința link-urilor trebuie să te gândești de fiecare dată dacă link-ul pe care vrei să-l incluzi în materialul tău aduce un beneficiu cititorului sau nu. Pentru că totul să pară cât mai natural, folosește-te de link-uri către materiale care explică cât mai bine un subiect pe care l-ai menționat într-un articol, dar pe care nu ai avut ocazia să-l dezvolți sau ai considerat că ai vorbit suficient despre el în alt material către care să faci legătura.

Nu există un număr maxim de link-uri pe care nu ai voie să-l depășești și nici un număr minim. Dar, conform statisticilor, se pare că un raport optim este de un link la 100 de cuvinte, cu condiția ca acesta să fie relevant.

Ce înseamnă optimizare off-page?

Procesul de optimizare off-page se bazează pe mijloace diferite față de cel on-page. De exemplu, acest proces poate include și crearea de backlink-uri, investiții în branding și implicare pe rețelele sociale. SEO-ul off-page trebuie să facă parte din orice strategie SEO de succes deoarece contribuie masiv la consolidarea autorității unui website, precum și la maximizarea traficului său organic.

Există foarte multe tactici de optimizare SEO off-page, însă rezultatele pe care acestea le oferă sunt diferite de la website la website, așa că trebuie să le încerci cât mai multe dintre ele și să decizi apoi ce se potrivește cel mai bine în cazul afacerii tale.

Poți începe, și chiar îți recomandăm să procedezi așa, cu operațiuni de link building. Link building-ul se practică de ani de zile și chiar și în prezent încă este una dintre cele mai eficiente tehnici de optimizare off-page. Dar pentru a obține cele mai bune rezultate, trebuie să eviți să mai alergi orbește după orice link și să începi să le cauți pe cele mai relevante pentru afacerea ta.

Un link postat către website-ul tău pe un website cu website cu o autoritate mai slabă nu te poate afecta în niciun fel, dar nici nu te ajută prea mult, așa că, mai ales dacă faci un efort financiar în această direcție, ar trebui să ai în vedere website-uri superioare website-ului tău din punct de vedere al autorității.

Ca să construiești o rețea cât mai eficientă de link-uri trebuie să ai răbdare, să fii creativ și să compui conținut de calitate, pe care ceilalți proprietari de website-uri să-l considere demn de a fi citat. Sau, dacă afacerea ta nu este website-ul propriu-zis, așa cum este cazul unui blog sau al unei platforme de exemplu, și nu ai timp să creezi un conținut atât de divers și de complex, atunci poți apela la o agenție digitală precum Oblyo Digital Agency pentru a colabora în vederea implementării unei strategii eficiente de link building. Agenția noastră de exemplu, îți oferă nu doar un număr mare de website-uri cu autoritate mare pe care poți posta advertoriale cu link-uri către website-ul tău, ci și website-uri relevante pentru industria din care face parte afacerea ta astfel încât aceste link-uri să-ți aducă cât mai multe beneficii.

Investiția în advertoriale este cea mai rapidă și de departe cea mai eficientă metodă de dezvoltare a rețelei de backlink-uri întrucât apelând la această strategie alegi exact publicațiile din aceeași nișă cu website-ul tău.

Tot ca unealtă de SEO off-page se folosesc și platformele sociale. Acestea nu influențează direct ranking-ul din SERP-urile motoarelor de căutare, sau cel puțin nu avem nicio confirmare în acest sens, dar ajută la creșterea vizibilității unui brand și ratei sale de expunere. Cu cât se vorbește mai multe despre un anumit produs sau un anumit serviciu pe rețelele sociale, cu atât popularitatea lui crește mai rapid pentru că zvonurile circulă foarte repede pe astfel de canale și acum chiar și persoanele obișnuite, care nu neapărat apar la televizor, au o mare influență asupra cercului lor de prieteni virtuali.

Pentru promovarea pe rețelele sociale, specialiștii SEO au în vedere următoarele direcții:

  • distribuția cât mai extinsă a conținutului postat de ei;
  • durata de viață a fiecărei postări în parte;
  • popularizarea brandului promovat;
  • îmbunătățirea reputației brandului promovat;
  • optimizarea locală pentru a facilita interacțiunea potențialilor consumatori cu brandul respectiv.

Ce înseamnă keyword research și care sunt secretele identificării celor mai bune cuvinte cheie?

Orice campanie SEO eficientă pornește de la un keyword research eficient. Cercetarea cuvintelor cheie este absolut esențială atunci când vrei să optimizezi corect un website și pur și simplu este imposibil să sari peste acest pas.

La început poate fi destul de dificil, mai ales dacă nu ai experiență, dar odată ce ai găsit cele mai relevante cuvinte cheie pentru website-ul pe care vrei să-l optimizezi, deja ești pe drumul cel bun și te afli mai aproape de potențialii tăi clienți.

De asemenea, în ceea ce privește cuvintele cheie, trebuie să le alegi pe cele care generează cel mai mult trafic și nu doar să încerci să găsești cât mai mulți termeni care ți se par relevanți pentru nișa din care face parte website-ul tău. Poți găsi cuvinte cheie care descriu perfect produsele sau serviciile pe care le comercializezi, dar există posibilitatea ca acestea să fie folosite de atât de puțini utilizatori ai motoarelor de căutare încât nici dacă îți optimizezi website-ul ținând cont de ele să nu obții nicio îmbunătățire la capitolul trafic. Dar înainte să vorbim mai multe despre ce fel de cuvinte cheie ar trebui să folosești și pe care îți recomandăm să le eviți, hai să vedem ce înseamnă mai exact un cuvânt cheie.

Cuvintele cheie sunt cuvinte propriu-zise și expresii pe care le folosesc utilizatorii motoarelor de căutare atunci când vor să caute informații cu privire la un produs sau un serviciu pe internet. Atunci când este vorba de un singur cuvânt sau o expresie formată din două-trei cuvinte, avem de-a face cu un cuvânt cheie scurt. Pe de altă parte, atunci când ne referim la o propoziție sau chiar o întrebare folosită pentru o interogare, avem de-a face cu un cuvânt cheie lung.

Cuvintele cheie scurte - short-tail keywords - sunt de obicei foarte generale, dar generează mai mult trafic organic pentru că sunt căutate de mai mulți utilizatori ai motoarelor de căutare. În schimb, cuvintele cheie lungi - long-tail keywords se pare că au puterea de a genera mai multe conversii pentru că sunt mai specifice și cei care le folosesc în interogările lor au un scop precis: acela de a cumpăra un produs sau de a investi într-un serviciu.

Ce fel de tip de cuvinte cheie este mai bine să folosești este destul de dificil de spus la modul general pentru că depinde foarte mult de fiecare tip de afacere în parte, dar și de cât de departe ai mers cu optimizarea până în acest moment. Așa că, sfatul nostru, dacă vrei să-ți facem o sugestie fără a-ți analiza website-ul, este să te orientezi către un mix de cuvinte cheie scurte și lungi și să urmărești apoi care dintre acestea îți oferă rezultatele sperate.

Cuvintele cheie se mai pot clasifica nu doar după lungimea lor, ci și după intenția pe care o au cei care le folosesc atunci când caută informații pe motoarele de căutare. De exemplu, există comercial intent keywords care sunt folosite de utilizatorii motoarelor de căutare pentru a găsi un bun sau un serviciu pe care vor neapărat să-l cumpere. Există de asemenea și informational intent keywords folosite de către utilizatorii motoarelor de căutare atunci când pur și simplu caută informații din dorința de a-și satisface o curiozitate. Mai există și transactional intent keywords pe care utilizatorii motoarelor de căutare le folosesc atunci când vor să afle mai multe lucruri despre ceva ce vor să cumpere sau să facă. Și în final, există și navigational intent keywords pe care cei care le folosesc știu deja ce semnifică produsul sau serviciul la care se referă, dar vor să afle mai multe informații cu privire la el.

Ca să determini intenția din spatele unui cuvânt cheie nu trebuie să ai ani de experiență în optimizare, ci pur și simplu să-ți folosești bunul simț. Dacă ai câtuși de puțin talent în această direcție, nu ar trebui să ți se pară foarte greu să-ți dai seama ce își dorește un utilizator al motoarelor de căutare atunci când efectuează interogări de forma:

- Huawei P40 Pro preț

- Huawei P40 Pro specificații

- Poți folosi serviciile Google pe Huawei P40 Pro?

- etc.

Cum să descoperi, să clasifici și să grupezi cuvintele cheie potrivite pentru un website?

Un alt aspect important pentru orice campanie SEO este ordonarea cuvintelor cheie. Există o mulțime de unelte pe care le poți folosi pentru a descoperi zeci sau chiar sute de cuvinte cheie pentru website-ul tău. Dar unde te oprești? Cum faci diferența dintre cele care chiar îți aduc rezultate și cele pe care ar trebui să le lași pentru mai târziu ca să nu faci o investiție prea mare încă de la început?

Ei bine, în acest sens te poți orienta după traficul pe care îl generează fiecare cuvânt cheie descoperit de tine. Google Keywords Planner îți oferă o imagine clară cu privire la numărul de căutări al fiecărui cuvânt cheie, precum și gradul de dificultate pe care o întâmpini atunci când vrei să-ți optimizezi website-ul după cuvântul cheie respectiv. Așa că, poți știi din start potențialul fiecărui cuvânt cheie. Dar și aici ai grijă să nu înhami doar la cuvinte cheie foarte populare, mai ales dacă ai un website cu o autoritate foarte mică, deoarece s-ar putea să obții foarte greu niște rezultate semnificative. Sfatul nostru este ca și din acest punct de vedere să te orientezi către un mix de cuvinte cheie populare și mai puțin populare pentru a echilibra nivelul de dificultate. Astfel, chiar dacă nu vei reuși să ajungi din start în vizorul potențialilor tăi cu cuvintele cheie foarte populare pe care ți le-ai ales, măcar îți vei intesifica puțin traficul cu ajutorul cuvintelor mai puțin populare în rândul competitorilor și așa, cu pași mărunți, vei ajunge acolo unde îți dorești.

Ca unele pentru găsirea celor mai bune cuvinte cheie îți recomandăm: Google Keyword Planner, Google Trends și Keyword Tool.io dacă nu ai deloc buget de investit pentru un astfel de program și Term Explorer, Ahrefs, SEMrush, Accuranker și Serpstat dacă vrei să investești într-o unealtă premium, cu plată.

Unde trebuie folosite cuvintele cheie?

Odată ce ai găsit cele mai relevante cuvinte cheie pentru website-ul tău, nu este suficient să le arunci la întâmplare ici-colo ca să obții mai multă vizibilitate în SERP, ci trebuie să le folosești cu înțelepciune.

Cuvintele cheie identificate de tine trebuie să-și găsească mai departe locul în conținutul website-ului tău, în cadrul articolelor, dar și în titlurile acestora, metadescrieri și chiar și textul alt ce reprezintă descrierea imaginilor.

În conținutul unui website trebuie să folosești cuvinte cheie nu pentru că așa îți cer motoarele de căutare și nici pentru că așa e la modă când vine vorba de optimizare, ci pentru că așa procedează utilizatorii motoarelor de căutare atunci când caută ceva pe internet și vor să ajungă la afacerea ta sau la una similară.

Mai poți de asemenea folosi cuvinte cheie și în cadrul unor elemente de structură ale website-ului tău precum: meniurile, piesele, categoriile și chiar etichetele. Dar și din acest punct de vedere trebuie să fii foarte atent și să te gândești mereu la relevanță. În cazul etichetelor de exemplu, trebuie să te gândești așa: este relevant acest cuvânt cheie pentru articolul meu? Am deja o categorie în care l-am folosit și risc să creez o pagină nouă, inutilă dacă îl includ și într-o etichetă? Se potrivește și cu alte articole pe care le-am scris până acum sau voi crea o pagină nouă doar pentru un singur articol?

Intenționat nu îți vom da niciun răspuns la întrebările de mai devreme pentru că este necesar să înveți să gândești logic dacă îți dorești să poți să-ți optimizezi eficient website-ul și doar cugetând la astfel de dileme ajungi la o asemenea performanță.

Și în final, cuvintele cheie le mai poți folosi și în strategiile de link building. Folosește cuvintele cheie descoperite de tine ca texte ancoră pentru link-uri către website-ul tău, în advertoriale pe care să le postezi pe website-uri cu autoritate. Ai grijă însă ca atunci când scrii sau comanzi aceste advertoriale cuvintele cheie să fie folosite într-un context natural și să nu facă textul mai dificil de citit.

În mare, acestea sunt cele mai importante lucruri pe care trebuie să le știi despre conceptul de SEO, iar dacă ai ajuns până în acest punct și ai analizat cu atenție prezentul material să știi că ești mult mai aproape de îndeplinirea scopului pe care ți-ai propus să-l obții apelând la optimizare decât erai atunci când abia ai descoperit materialul nostru!

Abonare la newsletter-ul Publyo.ro

Abonează-tetrimite